Gliwickie Metamorfozy
Forum ˇ Szukaj
ˇ Użytkownicy
ˇ Grupy
ˇ Zaloguj   Rejestracja

złomowanie żurawi portowych w Porcie Gliwickim
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Gliwickie Metamorfozy Strona Główna -> Gliwickie aktualności
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
rudas



Dołączył: 03 Wrz 2012
Posty: 32

PostWysłany: Pon Wrz 10, 2012 15:54    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

... pozwolę sobie przytoczyć fragment mojej odpowiedzi wysłanej do Miejskiego Konserwatora Zabytków w Gliwicach:

"[...] bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedź na temat żurawi portowych w Porcie Gliwickim...



Szkoda, że tak się stało/stanie - niszczony jest kawałek historii Portu i Gliwic, i to teraz kiedy Port został otwarty dla ludzi z zewnątrz dzięki powstałej w tym roku Marinie Gliwickiej.


To miejsce powoli staje się atrakcją rekreacyjną i turystyczną Gliwic (np. niedzielne wycieczki, komercyjne rejsy motorówkami po Porcie i Kanale Gliwickim).

Żurawie portowe tworzą niepowtarzalny klimat tego miejsca. W Bydgoszczy jedynie doszukałem się w tamtejszym porcie rzecznym podobnych dźwigów (mam na myśli porty rzeczne) [...]" - koniec cytatu
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
adams



Dołączył: 31 Mar 2007
Posty: 84

PostWysłany: Pon Wrz 10, 2012 18:20    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dawniejsze czasy: (Zuraw nr 300 z 1937r. juz nie istnieje - pierwszy z lewej ) Shocked




Bycmoze miejsce przyszlej "mariny" ? :



Widze Rudas ze jestes zywo zainteresowany tematem dalbys rade zdobyc szczegolowe dane techniczne pocietego Zurawia 300 ??
_________________
Pozdrawiam Adams Twisted Evil
_________________
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Jurek



Dołączył: 11 Lis 2008
Posty: 1006
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Pon Wrz 10, 2012 19:20    Temat postu: Odpowiedz z cytatem





















Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
rudas



Dołączył: 03 Wrz 2012
Posty: 32

PostWysłany: Pon Wrz 10, 2012 20:38    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

dziękuję Adamsowi i Jurkowi za publikację pięknych fotek !

jak mnie nauczycie wklejać tu zdjęcia (jestem ignorantem i laikiem w sprawach komputerowych) to i ja zamieszczę tu moje ostatnio zrobione fotki : )

pozdrawiam
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
rudas



Dołączył: 03 Wrz 2012
Posty: 32

PostWysłany: Czw Wrz 13, 2012 9:23    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Rozmawiając z różnymi ludźmi w porcie i nie tylko oraz prowadząc obserwacje zebrałem kilka jeszcze informacji , które dopełnią całą moją "historię"...

Były właściciel żurawia nr 300 przed jego sprzedażą na złom upewnił się, że urządzenie nie jest wpisane do rejestru zabytków i jako zabytek nie jest prawem chronione. Mimo istnienia miejscowego planu zagospodarowania Miasta Gliwice dla terenu obejmującego Port Gliwice nie ma wpisanej ochrony konserwatorskiej dla urządzeń przeładunkowych mimo ich historycznej wartości...

Tak więc część historii Portu i Gliwic została zniszczona za jedyne 1500 zł za tonę złomu stalowego...

Dokumentacja techniczna żurawia nr 300 uległa zniszczeniu podczas jednej z powodzi...

Obecnie w Porcie trwa "docinanie" resztek żurawia 300 i ich wywóz...

Pozostałe w eksploatacji 3 żurawie portowe pochodzą z 2 połowy XX wieku

Poza paroma zdjęciami i białą tablicą informacyjną odkręconą z wózka szynowego dźwigu z numerem urządzenia i udźwigiem dopuszczalnym po żurawiu portowym o numerze ewidencyjnym 300 nic już nie zostało...



------------------------------ GAME OVER ------------------------------------
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
k.kowalski



Dołączył: 27 Mar 2010
Posty: 28

PostWysłany: Pią Wrz 14, 2012 15:51    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

odpowiedź z ŚCL

Cytat:
Dzień dobry,



Żurawie w gliwickim porcie są własnością firmy OT Logistics S.A. dawniej PP Żegluga na Odrze. Dźwigi są wykorzystywane do przeładunków węgla na barki. Węgiel jest transportowany barkami tylko do Wrocławia, dalej brak możliwości regularnej żeglugi utrzymujący się od dziesięcioleci. Obecna wielkość tych przeładunków w gliwickim porcie to ok.250.000 ton rocznie z tendencją malejącą wynikającą z wprowadzenia w energetyce zawodowej limitów emisji CO2. W najlepszych latach przeładowywano prawie 2 miliony ton rocznie. Do obsługi takich przewozów wystarczy jeden dźwig portowy. Firma OT Logistics podjęła decyzję o likwidacji dwóch dźwigów do końca tego roku z pięciu, w tym najstarszego, o którym Pan pisze. Dźwig 300 był już bardzo weksploatowany, występowały spore problemy przy obowiązkowych przeglądach dozoru technicznego. Pozostają w eksploatacji 3 żurawie w tym dwa o udźwigu 20 ton z lat 70 tych ubiegłego wieku. Nie jest planowana ich likwidacja, nie przewiduje się również zakupu nowych urządzeń do przeładunków, bo nie ma ładunków, które można by wozić barkami. Nie wynika to z braku popytu na rynku, ale z braku możliwości prowadzenia regularnej żeglugi na Odrze i innych polskich rzekach.

Dziękuję bardzo za zainteresowanie się gliwickim portem

Pozdrawiam
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
adams



Dołączył: 31 Mar 2007
Posty: 84

PostWysłany: Pią Wrz 14, 2012 16:46    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Mysle ze decyzje o zlomowaniu nr 300 byly zbyt pochopne.

Przyklad samochod:

"...za zabytkowy jest jego wiek - powyżej 25 lat i 75% oryginalnych części..."
Dzwig nr 300 - 75 lat...

Maszyna starsza od pewnej kultowej "Elektrowni Battersa"

Czy ten dzwig moglby byc kultowy? W mojej opini tak Smile

_________________
Pozdrawiam Adams Twisted Evil
_________________
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
k.kowalski



Dołączył: 27 Mar 2010
Posty: 28

PostWysłany: Pią Wrz 14, 2012 17:27    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Mógłby, ale on ma na siebie zarabiać pracą, a ta mu już nie szła. Rozumiem żal, sam najchętniej bym je zostawił
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
rudas



Dołączył: 03 Wrz 2012
Posty: 32

PostWysłany: Pon Wrz 17, 2012 0:16    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

... w przyszłym tygodniu chyba w piątek będą "kłaść" żurawia "308", maszynę z lat 60-tych XX produkcji FUD Mińsk Mazowiecki. Niestety to nie jest "zabytek"...

Do tej pory nie potrafię pojąć jak można było z premedytacją zezłomować żurawia, który w Porcie stał od jego początku! Dźwig przetrwał 2 Wojnę Światową, "komunę" i dopiero kapitaliści w swej chciwości dali mu radę...

Brak mi słów i nie che mi się o tym pisać ani nawet myśleć...

... jak można było uchwalić miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla Portu nie obejmując ochroną prawną zabytkowych jego urządzeń!

bezmyślność, niewiedza, niekompetencja, zachłanność, chciwość, konsumpcjonizm, egoizm...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
rudas



Dołączył: 03 Wrz 2012
Posty: 32

PostWysłany: Pon Wrz 17, 2012 0:21    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

... od jednego z szyprów spotkanych w Porcie słyszałem, że na okoliczność złomowania dźwigów pojawiła się telewizja. Dobrze by było, żeby całą sprawę nagłośnić ... "ku przestrodze".
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
rudas



Dołączył: 03 Wrz 2012
Posty: 32

PostWysłany: Pon Wrz 17, 2012 0:26    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

k.kowalski napisał:
odpowiedź z ŚCL

Cytat:
Dzień dobry,



Żurawie w gliwickim porcie są własnością firmy OT Logistics S.A. dawniej PP Żegluga na Odrze. Dźwigi są wykorzystywane do przeładunków węgla na barki. Węgiel jest transportowany barkami tylko do Wrocławia, dalej brak możliwości regularnej żeglugi utrzymujący się od dziesięcioleci. Obecna wielkość tych przeładunków w gliwickim porcie to ok.250.000 ton rocznie z tendencją malejącą wynikającą z wprowadzenia w energetyce zawodowej limitów emisji CO2. W najlepszych latach przeładowywano prawie 2 miliony ton rocznie. Do obsługi takich przewozów wystarczy jeden dźwig portowy. Firma OT Logistics podjęła decyzję o likwidacji dwóch dźwigów do końca tego roku z pięciu, w tym najstarszego, o którym Pan pisze. Dźwig 300 był już bardzo weksploatowany, występowały spore problemy przy obowiązkowych przeglądach dozoru technicznego. Pozostają w eksploatacji 3 żurawie w tym dwa o udźwigu 20 ton z lat 70 tych ubiegłego wieku. Nie jest planowana ich likwidacja, nie przewiduje się również zakupu nowych urządzeń do przeładunków, bo nie ma ładunków, które można by wozić barkami. Nie wynika to z braku popytu na rynku, ale z braku możliwości prowadzenia regularnej żeglugi na Odrze i innych polskich rzekach.

Dziękuję bardzo za zainteresowanie się gliwickim portem

Pozdrawiam



... czy można coś więcej na temat tego cytatu się dowiedzieć? Skąd pochodzi...?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
k.kowalski



Dołączył: 27 Mar 2010
Posty: 28

PostWysłany: Pon Wrz 17, 2012 1:40    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Pochodzi z sekretariatu ŚCL. Napisałem do nich mejla z zapytaniem o żurawie
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
rudas



Dołączył: 03 Wrz 2012
Posty: 32

PostWysłany: Pon Wrz 17, 2012 17:16    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

... zadzwonił dziś do mnie koło południa Pan Tomasz Głogowski z Gazety Wyborczej Katowice i był zainteresowany tematem złomowania żurawi (...na początku mojej historii pisałem, że zwróciłem się do paru gazet lokalnych z prośbą o pomoc w nagłośnieniu sprawy i oto rezultat)

Potem zadzwonił do mnie fotoreporter Gazety Grzegorz Celejewski i umówiliśmy się na wizję lokalną w Porcie. Na miejscu Grzegorz porobił zdjęcia resztek żurawia "300" a dzięki życzliwości Pana Czesława Sternala z Gliwickiej Mariny zdjęcia żurawia "308" wykonane zostały z pokładu motorówki Jeszcze raz dziękuję Panie Czesławie za udostępnienie motorówki).

Artykuł ukaże się w Gazecie Wyborczej jutro lub pojutrze...

Chcę nagłośnienia tej sprawy bo tak robić nie można...


Ostatnio zmieniony przez rudas dnia Wto Wrz 18, 2012 8:15, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
rudas



Dołączył: 03 Wrz 2012
Posty: 32

PostWysłany: Pon Wrz 17, 2012 17:33    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

... a od Pana Czesława z Mariny dowiedziałem się o planowanym na jesień tego roku remoncie jednej z komór śluzy "Łabędy", która zachowała się w oryginalnym przedwojennym stanie.

Mam nadzieję, że w tym przypadku nikt niczego historycznego znowu nie zezłomuje
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Szwager_z_laband



Dołączył: 31 Sie 2007
Posty: 1758

PostWysłany: Pon Wrz 17, 2012 18:24    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

to mozno odrazu i profilaktycznie temat tyj szlojzy ze Laband do tego artikla dac ... (?)
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Gliwickie Metamorfozy Strona Główna -> Gliwickie aktualności Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
Strona 2 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


  Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group Template design © Timothy Mullen 2006